Begegnung mit Mike Oldfield

Ich musste für unseren Millennium-Event in Berlin einen Künstler finden, der viele Menschen unterschiedlicher Generationen mit unterschiedlichem Musikgeschmack anzusprechen vermochte. Mike Oldfield erlebte ich als einen für dieses Vorhaben idealen Musiker, der nach einer intensiven Zusammenarbeit mit Gert eine unserem Mega-Event adäquate musikalische Grundlage schuf. John Giddings, der Agent von Oldfield, den ich über meinen Freund Tim Dowdall kontaktierte, hatte mir im September 1999 die Zusammenarbeit mit dem Komponisten von „Tubular Bells“ vorgeschlagen. Mike erwies sich nicht nur als großartiger Musiker, sondern auch als ein sehr offener, unprätentiöser Mensch, der bereit war, Gert Hofs Ideen bezüglich der Dramaturgie seiner neuen Komposition „Art in Heaven“ zu folgen.

Die Zusammenarbeit mit Menschen, die in ihren Teams Leute aus unterschiedlichen Kulturen vereinen, ist mir schon immer entgegengekommen, vielleicht weil sie mir und meiner Biografie am meisten entspricht. Ich fühlte mich deshalb auch sehr wohl in meinem Metier, als ich in Berlin den Millenniums-Event mitorganisierte, bei dem Mike mit den Musikern, die er mitgebracht hatte, auf der Bühne stand. Es waren die unterschiedlichen Kopfbedeckungen, Frisuren, Mäntel, Instrumente, Sprachen, Stimmen, Befindlichkeiten, die das erzeugten, was aus der für die Show errichteten „Containerstadt“ einen Allerweltsplatz machten, in dessen Zentrum die Siegessäule aufragte und ihre goldene Engelsfrau für alle und jeden durch den nächtlichen Millenniumsnebel hindurchschimmern ließ. Inmitten all dieser Menschen überkamen mich heimatliche Gefühle, wie sie mich schon Jahre vorher angeweht hatten, als ich mit meinem ersten Walkman unterwegs gewesen war, auf Tournee mit Mikis, und im Flugzeug, in Taxis, auf Hotelzimmern und in Cafés Oldfields „Tubular Bells“ gehört hatte.

In der Musik zuhause sein zu können, das vermochten beide, sowohl Oldfield als auch Theodorakis, und letztendlich wurde mir klar – während dieser vernebelten Jahrtausendwende-Nachtsituation –, dass das auch auf mich zutraf und ganz sicher auch auf Gert, der für alle Events, die noch kommen sollten, sich immer zuerst auf die Musik besann, Musik, die eine Beziehung hatte zu dem Ort, an dem die jeweilige Show inszeniert wurde, Musik, die gehört wird in der ganzen Welt. Die Engelsfrau, die über allem schwebte während dieses ersten Riesenevents, an dem ich teilnahm, sie war bereit für eine Begegnung mit den beiden Michaels, dem Londoner und dem Griechen, und somit mit dem Erzengel gleichen Namens. Und so war es nicht der vieldiskutierte Lichtdom, der sich aufbaute, damit die Menschen das neue Jahrtausend begrüßen konnten, sondern es war für mich ein himmlischer Platz auf Erden, an dem ich einige Tage wohnte wie jemand, der auf einem Flughafen übernachtet, mit einem Bündel unter dem Kopf, und die Welt ringsum findet sich wieder an diesem Fleck der Erde. Ich fühlte, wie ich angekommen war und wieder auf Reisen ging, sofort. Ich verstand es, als ich einen Augenblick lang Zeit hatte, Mike zuzuschaun, dem Musiker mit seinen beiden Gitarren, der mit großer innerer Ruhe seine Lieder spielte und der Welt das zurückgab, was er aufgenommen hatte, während er in ihr unterwegs war.

Zwei Jahre später besuchten Tim und ich Mike auf seinem Anwesen außerhalb von London. Er arbeitete an einem neuen Computerspiel mit seiner Musik, in „Myst“-Manier. Mike führte es uns stundenlang vor, was riesigen Spaß machte.

© Asteris Koutoulas


BERLIN – THE MILLENNIUM EVENT
VICTORY COLUMN BERLIN, DECEMBER 31ST 1999
MUSIC COMPOSED AND PERFORMED BY MIKE OLDFIELD
Art Director, Light & Pyro Design Gert Hof
Produced by Achim Perleberg & Egon Banghardt
Event management Asteris Koutoulas
Programming & Operators Jens Probst & Gerry Appelt
Light Equipment Procon MultiMedia AG
Fireworks Nico Feuerwerk GmbH
Balloons Helicon GmbH Berlin
An Art in Heaven Production


When I got the communication from Art in Heaven, they told me that Gert Hof would be doing the light show. I tried to imagine him. I imagined he would be not too tall. I imagined he would have no hair. I imagined he would wear dark-rimmed glasses. I thought he would dress in black. I was exactly right. He is bald and dresses in black. He seems like quite a strange character. HeÕs got a crazy laugh. You can tell that he has very special talent.
I did a compilation with the orchestra and the rock band of 14 minutes. Gert gave me a second-by-second breakdown of what his lights will do and I just cut the music to that. Honestly, I'm never really conscious of my light shows. For a start I have my eyes shut when I'm playing. On the other hand at a huge event like this the lights are not there for the musician. They are there for the city and the people. You light up a whole city. A culture and what it represents, and hopes for the future. And I'm just happy that my music can be a part of it. It's not like a rock'n'roll show but something very special.

Mike Oldfield


The Millennium Event in Berlin ...
was a premiere that represented the birth of a new aesthetic and philosophical concept of outdoor multi-media mega-events. The ideas behind the concept are the result of the director, Gert's, twenty years of creativity and experience. For the first time ever, a mega-event was staged with the most powerful light equipment in the world, using 250 high-powered floodlights, with 70-kilometre beams.

Berlin celebrated the new millennium with a unique spectacle. Around the Victory Column hundreds of thousands of people saw the most impressive light show of all time. Gert Hof created a scene of monumental architecture in the BAUHAUS tradition, a choreography of light, pyro, fire and music. The light was produced by the world's largest lighting equipment, with over 3 million watts. The sky above Berlin was lit up by some 250 space cannons, which were positioned in the shape of a star around the Victory Column, and shone up to a height of 10 kilometres. Additionally, the world premiere of the mega-balloons (shining from within – with a light power of 70,000 watts each) took place. Four of these balloons floated 30 metres over the city above the victory column. The sea of light thus produced reached the dimensions where light waves touched the shores of the new millennium.

The heart of Gerd Hof's light choreography consisted of over 2,000 light systems, making music visible. The different elements melted into one another, turning for a moment into light stations of the 3rd millennium - the millennium's cathedral of light. It was an extraordinary composition, the likes of which has never been seen or experienced by mankind before.

Apart from the artistic statement of ART IN HEAVEN, there was also a message uniting cultures: ART IN HEAVEN stands for the peaceful togetherness of all nations, for the worldwide fusion of distinct artistic and cultural trends, in order to facilitate multicultural understanding on the eve of a new millennium.

The main attraction was the internationally acclaimed musician and composer Mike Oldfield, who is well known for having defined a form of ambient music with his Grammy debut "Tubular Bells" in 1973, long before this genre had become a slogan. With this new style, Oldfield decisively influenced modern music. On this occasion, Mike Oldfield personally presented, as a world premiere on stage, tracks from his new album "The Millennium Bell" - a musical hymn to the last 2000 years. He was accompanied by the State Academic Capella Orchestra of St. Petersburg and the world-famous Glinka Choir. The highlight of his set was the "Art in Heaven" piece, which was composed by Mike Oldfield especially for the Millennium Event.

Over 600 million people watched this event on TV and identified this spectacular light show with bidding farewell to the old and greeting the new, peaceful millennium, which will bring nations together all over the world.

Gert's mega-events can be considered unique total works of art, in two significant ways. Firstly, they are a melting-pot for countless genres of art (different music cultures, fire, pyro, theatre, light, balloons, neon and laser), creating a totality, which is best described as an extraordinary architectural choreography. Secondly, they combine elements of the relevant country’s customs, traditions, nature, history and music, as well as of the architecture of the location.

What is unique about these multi-media events is the fusion of various art forms with high-end technical equipment and the world’s most powerful light equipment. Gert Hof unites these elements into an overwhelming totality. Each of his events is distinguished by a different appearance, a different vision and different music, appropriate to the country where the event is taking place, and its culture. The imposing light equipment and the unique architecture and choreography of the various elements, confirm Gert Hof's productions as the most extraordinary outdoor events of the present-day.

© Asteris Koutoulas